Hypertensie en sport

Bij patiënten met hypertensie is het regelmatig beoefenen van sport zeer belangrijk om twee redenen. Enerzijds helpt sport om te vermageren. Fysieke activiteiten voorkomen obesitas, een belangrijke oorzaak van hypertensie. Anderzijds verbetert het cardiovasculair systeem door het regelmatig beoefenen van duursporten. Daarenboven zullen sporten met afwisselend periodes van inspanning en rust bijdragen tot een daling van de arteriële bloeddruk.

Daarom is het belangrijk geregeld matig intensieve duursporten te beoefenen die het hart en de bloedsomloop stimuleren. Oosterse vechtsporten en atletische sporten die tot overdreven stress met arteriële bloeddrukpieken kunnen leiden, zijn niet geschikt.

Het is verstandig volgende raadgevingen in acht te nemen:

  • Alvorens een fysieke activiteit te starten, ondergaat u best een medisch onderzoek met als doel een antwoord te bekomen op volgende vragen: Welke sport is voor mij persoonlijk geschikt? Wat is mijn individuele capaciteit bij fysieke inspanningen (inspanningstest met ECG )?
  • Bij ernstige hypertensie in rusttoestand (200/120 mm Hg), moet men zich in elk geval medisch laten onderzoeken alvorens sport te beoefenen.
  • De hoeveelheid sport is bepalend. Men zou iedere week tijdens 3 tot 4 sessies 30 tot 60 minuten moeten trainen. De intensiteit van de fysieke oefeningen moet langzaam toenemen.
  • Gedurende de fysieke oefeningen moet de hartfrequentie met een pulsometer worden gecontroleerd en moeten indien nodig pauzes worden ingelast (indicatieve waarde: pols tijdens de inspanning = 180 - leeftijd).
  • De training moet met opwarming beginnen en trapsgewijs eindigen met stretchoefeningen.    

 

Zelfs zij die niet van sport houden moeten een fysieke activiteit beoefenen. Ziehier een aantal eenvoudige manieren om te bewegen:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Neem de fiets in plaats van de bus
  • Stap regelmatig  

 

Als basisregel geldt dat sport en fysieke activiteiten enkel een antihypertensie effect hebben indien ze worden gepland, gestructureerd en regelmatig beoefend.  Indien deze voorwaarden worden in acht genomen is het mogelijk niet enkel een daling van de arteriële bloeddruk te bekomen maar eveneens positieve effecten op de evolutie, de risicofactoren en de complicaties van de ziekte. Daarenboven zien de patiënten met hypertensie hun prestaties en levenskwaliteit opmerkelijk verbeteren.

 

Welke sporten zijn het meest geschikt?

 

Zeer geschikt

Middelmatig geschikt

Niet geschikt

Nordic walking
Jogging
Wielersport 
Zwemmen   
Langlaufen
Rolschaatsen

Tennis
Tafeltennis
Roeien
Oosterse vechtsporten
(matig intensief)
Atletische sporten  

Badminton
Squash
Basketball
Hockey
Oosterse vechtsporten
(zeer intensief)